Friday, June 29, 2012

Tips untuk merealisasikan Azam Tahun Baru Fitness anda!

1.
Tetapkan matlamat kecergasan yang realistik - Pastikan anda berbicara dengan doktor anda sebelum memulakan apa-apa regimen dan membuat temujanji dengan jurulatih peribadi yang boleh membantu anda memecahkan matlamat keseluruhan anda ke sasaran-sasaran yang lebih kecil dan mampu dicapai.
2.
Tuliskan matlamat anda - Hanya dengan menulis matlamat jangka pendek dan jangka panjang anda dan langkah-langkah yang terlibat dalam memenuhi matlamat tersebut, boleh meningkatkan motivasi anda dan mengurangkan peluang menyerah kalah.
3.
Beritahu keluarga dan rakan-rakan anda - Dengan meluahkan pelan anda dan membiarkan orang lain tahu tentang hal itu boleh membantu anda berasa lebih bertanggungjawab kepada matlamat anda.
4.
Memberi prioriti dan mebuat jadual senaman yang kerap - Anda akan lebih cenderung untuk berpegang kepada rutin anda jika ia dijadualkan ke dalam kalendar anda seperti mana-mana komitmen lain.
5.
Pilih gimnasium yang berhampiran dengan rumah anda atau diakses semasa berulang-alik dari dan ke tempat kerja - lokasi yang selesa bermakna anda akan menjadi kurang cenderung untuk skip rutin anda disebabkan oleh faktor-faktor seperti cuaca buruk, lalu lintas, dan sebagainya.
6.
Jangan cuba untuk menjadi sempurna! - Sama ada anda tertinggal beberapa latihan atau memberi ganjaran pada diri anda dengan makanan yang kurang sihat sekali sekala , jangan menyerah kalah dan berputus asa jika tersasar dari jadual fitness anda sekali sekala .
7.
Beri ganjaran kepada diri anda - Apabila anda mencapai atau menyempurnakan sebahagian pelan anda, berilah ganjaran kepada diri anda! Beli sesuatu yang telah lama anda idamkan, pergi untuk rawatan spa, dll. Lakukan apa-apa sahaja untuk memberikan ganjaran kepada usaha keras anda !

No comments: