Friday, June 29, 2012

sekadar ingatan

~ Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya kepada cikgunya?

?

PELAJAR: Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yg terbaik sebagai orang yang PALING kita SAYANG? Macam mana juga KASIH SAYANG tu berkekalan?
...

?

CIKGU: Ok, kamu ikut apa yang saya suruh. Kamu pergi padang, jalan atas rumput di hadapan kamu. Pilih rumput yang PALING CANTIK tanpa menoleh ke belakang walau sekali! Dah petik yang cantik, bawa ke kelas.

?

~ Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pun di tangannya.

?

CIKGU : Kenapa tiada sehelai rumput pun yang dipilih?

?

PELAJAR: Tadi masa saya berjalan, saya cari rumput yang PALING CANTIK tanpa toleh ke belakang. Tapi sampai di hujung padang saya tak jumpa pun yang PALING CANTIK!

?

Maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang PALING CANTIK tanpa toleh ke belakang. Tapi sampai di hujung padang saya masih tak jumpa rumput yang paling cantik.

?

Mungkin ada yang di antara di belakang saya tadi ada rumput yang CANTIK. Tapi dah cikgu cakap tak boleh toleh ke belakang, jadi takdelah rumput yang saya petik.

?

CIKGU: Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita dah temui seseorang yang kita sayang janganlah kita mencari yang lebih baik daripada itu.

?

Hargailah orang yang ada di depan kita sebaiknya! Jangan kita menoleh ke belakang kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Semoga yang berlaku tidak berulang lagi.

?

Ingatlah, ORANG YANG PALING KITA SAYANG ITULAH YANG PALING CANTIK DAN PALING BAIK. (^_^) ?

Kadang-kadang kita tak sedar bahawa kita mahu mencari yang baik sedangkan kita telah pun dapat yang terbaik.

?

ALLAH gives you nothing you wanted, but you received everything you needed.

?

Simple words, but reflect a big meaning..

?

No comments: